Православный Церковный календарь

Кондак 1

Избранный Богом от чрева матери своея на подвиг юродства прнзван был еси, силою Божией от воднаго потопления многажды хранимый, подвигом поста и молитвы врага рода человеческаго посрамивый. Сего ради, совершая память твою, молим тя, предивный отче Феофиле, избави нас от враг видимых и невидимых, с любовию зовущих ти:
Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Икос 1

Ангели небеснии и человецы земнии богоизбранному житию твоему удивляшеся, отче Феофиле, како ти младенцу сущу от млека матери своея лице свое отвращал еси, принимая пищу токмо постную. Сим знамением Господь показа людем, яко ты еси избранник Божий, не от мира сего бысть. Дивящеся таковому постническому воздержанию твоему, со умилением зовем ти сице:

Радуйся, избранниче Божий от чрева матери;

Радуйся, пречестная отрасль иерея Божия.

Радуйся, постническим подвигом твоим Крестителю Господню уподобивыйся.

Радуйся, воздержанием таковым родителей и сродников своих удививый.

Радуйся, измлада Бога возлюбивый.

Радуйся, заповеди Его верно сохранивый.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 2

Видяще тя сосуд Духа Святаго, Богом избранный, враг рода человеческаго не могий терпети тя, возжеле погубити тя, младенче святый, подвигнувый на сие детоубийство матерь твою. Бог же, хранящий младенцы Своя, не попусти злодеянию сему совершитися. За таковую милость Его к тебе, поем Ему: Аллилуиа.

Икос 2

Разум матери твоея по наущению диавольскому помрачися, и возненавидяше тя, непорочна младенца. Сего ради повеле служащей в доме девице утопити тя в реце. Ангел же Божий сохрани тя невредима. Мы же, дивящеся чуду сему, с радостию вопием ти:

Радуйся, сосуде, Богом избранный и Им же хранимый.

Радуйся, младенче святый, диавола устрашивый.

Радуйся, от пелен младенческих гонение от матери своея претерпевый.

Радуйся, от потопления силою Божией сохраненный.

Радуйся, от чрева матери на служение Богу предызбранный.

Радуйся, Промыслом Божиим в жизни твоей всегда водимый.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 3

Чудо преславное тобою сотвори Господь, егда ты бысть вверженый в реце, силою Божией держимый на версе воды невредимый и, аки в колыбели мягцей,
на волнах безмятежно спал еси. Девица же, ввергшая тя, исполнися страха и умиления, возопи дивному Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Боящеся принести тя в дом к жестокой матери твоей, девица со слезами жалости к тебе, осени тя крестным знамением и паки вверже тя спящаго в воду. И паки чудо произыде: волны речныя аки крыла ангельския понесоша тя к брегу земли. И девица, аки Моисея, взя из воды тя и понесе в дом твой, трепеща и ужасашеся. Мы же, дивящеся таковому промышлению Божию о тебе, глаголем:

Радуйся, яко тобою дивен Бог во святых Своих прославляется.

Радуйся, яко ангел твой хранитель пестуном бысть тебе.

Радуйся, яко ты Моисею, волнами речными носимому, уподобивыйся.

Радуйся, яко и тебе, аки Ноя, от потопления Бог сохранивый.

Радуйся, сим чудом в страх и трепет окрест живущих приведый.

Радуйся, яко тобою и мы уповати на Бога научаемся.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 4

Бурю ярости и злобы воздвиже на тя мати твоя, егда видя тя жива и здрава после потопления, и сама своима рукама возжеле погубити тя, святый младенче;
побеже, окаянная, к реце и вверже тя в воду под самое колесо мельничное. Обаче и на сей раз Господь дивно сохрани тя жива, дабы вси, видящие чудо сие,
воспевали Ему благодарственно-хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 4

Рече псалмопевец, яко «Господь сохранит тя от всякого зла. Господь сохранит вхождение твое и исхождение от ныне и до века», и «не убоюся, что сотворит мне человек» — сии словеса сбышася воочию на тебе, предивный отче Феофиле. Силою Божией колесо водное остановися, а вода воспенишася. Мельник же в изумлении побеже и, видя тя лежаща под колесом, взяша тя, аки драгоценный дар Божий, взывая к тебе тако:

Радуйся, сокровище многоценное, мне Богом данное.

Радуйся, Богом хранимый младенче святый.

Радуйся, яко сила Божия тобою нам является.

Радуйся, яко имя Божие тобою прославляется.

Радуйся, сосуде избранный, во еже служити Богови и наставляти люди ко спасению нам дарованный.

Радуйся, яко крест долготерпения и злострадания уготовася тебе.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 5

Страх и трепет объят всех окрест живущих, видящих дивное чудо сие. Мати же твоя, не уразуме силу Божию, на тебе являемую, паче озлобися лютостию зело великою и даде клятву погубити тя. Тогда отец твой, иерей Божий, дабы сохранити тя жива, скры тя у сродников своих. Мы же дивящеся коварству матери-убийцы, и, славя премудрость Божию, поем: Аллилуиа.

Икос 5

«Не приидет к тебе зло и рана не приближится телеси твоему, яко ангелом Своим заповесть о тебе, сохранити тя на всех путех твоих». Сии словеса из Псалтири, с нею же ты не разлучавыйся во вся дни жития твоего, преславно сбышася на тебе, о предивный отче Феофиле. И в память трикратнаго спасения от смерти ты железный обруч с иконою Богоявления на теле своем всегда носивый. Мы же, радующеся таковому о тебе Божию промышлению, со умилением зовем тебе:

Радуйся, яко от потопления воднаго трижды силою Божиею сохраненный.

Радуйся, яко сим чудом Божию Премудрость нам явивый и коварство диавола посрамивый.

Радуйся, трикратным погружением в воду Святую Троицу прославивый.

Радуйся, яко и ныне со всеми святыми предстоиши у Престола Святыя Троицы.

Радуйся, яко непрестанным чтением Псалтири ты душу свою услаждавый и людем образец молитвы показавый.

Радуйся, отче Феофиле, предивный чудотворче и молитвенниче о душах наших.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 6

Чуждый мира и всего яже в нем, ты всегда презираемый бысть сверстники твоими. Глумления над тобою и жестокия биения от них претерпевая, ты безропотно тяжкий крест жития своего понесый. С воплем и обильными слезами, убегая в дебри лесныя, ты младенческими усты своими безгрешно, яки ангел Божий, взывал к Отцу Небесному: Аллилуиа.

Икос 6

Странником и пришельцем явился еси на земли сей, многострадальне отче Феофиле. Еще живу быти родителем твоим, ты был изгнан из дома отеческаго. А родившая тя еще подъя и руце своя, дабы секирою умертвити тя. Добрый же ктитор, объя тя окровавленнаго, спасе тя от матери-убийцы. И ты, не имея где главы преклонити и чем препитатися, водимый Духом Святым, устремился еси во храм Божий, идеже излиял Богу скорбь младенческия души твоея.

За таковое страдальческое житие твое мы ублажаем тя сице:

Радуйся, яко и ныне Господь сохрани тя от рук матери-убийцы.

Радуйся и ты, яко Борис и Глеб, неповинно пролиявый кровь свою святую от сродников своих.

Радуйся, яко npискорбным житием своим ты Христу, странствующему на земли, уподобивыйся.

Радуйся, яко с Ним и во обителех Отца Небеснаго вселивыйся.

Радуйся, яко во вся дни живота твоего гонения, заушения и всякое злострадание претерпевый.

Радуйся, яко никомуже злом за зло воздавый и, по глаголу Христову, за врагов своих моливыйся.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 7

Хотяй человеколюбец Господь явити тя страждущим людем новаго молитвенника и обличителя их пороков, приведе тя в Киево-Братский монастырь, дабы в молитвенных подвизех уготовати душу твою для приятия Божественный благодати. Ты же, аки елень на потоки водныя, устремися изучати Божественное Писание в духовнем училище, там бывшем. Исполняя послушание звонаря, ты зело рано, взыйдя на колокольню, созерцая с высоты творение Божие, предавался тамо богомыслию и тайной молитве, в ликовании духовнем воспевая Создателю всея видимая и невидимая твари: Аллилуиа.

Икос 7

Новое житие твое во обители святей бысть в сладость сердцу твоему. Аки после бури житейскаго моря ты притекл еси к тихому пристанищу, с черноризцами проводя Богоугодное житие твое в послушании, бдении, коленопреклонении и чтении Псалтири. Чиноначалие же обители, видя твое усердное рвение к духовным подвигом, удостои тя иноческаго пострига и сана иеродиакона. Предстоя у Святаго Престола, ты с вящим рвением устремися подобитися равноангельскому житию. Мы же, ублажая твои подвиги и любовь к Сладчайшему Иисусу, глаголем сице:

Радуйся, яко Господь умилосердися над тобою и призва тя во обитель святую.

Радуйся, яко ты старцем-подвижникам в послушании и молитвенных подвизех подражавый.

Радуйся, душу твою соблюдый страстьми непорабощенну.

Радуйся, прельщения юнаго возраста победивый.

Радуйся, образ терпения и послушания нам показавый.

Радуйся, Христу работати и искренне ему служити всех людей научавый.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 8

Не хотяй смерти грешников, Господь и матерь твою призва к покаянию. Пораженная неисцельною болезнию, уведе на себе гнев Божий за жестокое на тя гонение, раскаяся в своем злодеянии и с воплем велиим и рыданиями взывала к Богу о прощении. Ты же, незлобив сый, простив ей вся бывшая и погребше тело ея, возвратися в обитель свою, в радости духовней поя Промыслителю Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Весь добродетелей и незлобия исполненный, воистину был еси во плоти Ангел, досточудне Феофиле, являя для братии образ кротости и послушания, смирения и целомудрия. Служа у Престола Божия в священном сане, ты, аки преподобные Сергий Радонежский и Серафим Саровский, сподобивыйся видети Ангелов небесных, сослужащих тебе в Божественной литургии и благодать Божию, сходящую на Святые Дары. Благоговея пред твоею святостию, со страхом и умилением вопием ти:

Радуйся, человече небесный и ангеле земный.

Радуйся, сосуде, Божией благодати исполненный.

Радуйся, в сердце твоем образ Христа непрестанно носивый.

Радуйся, Его же ради плоть свою распявый со страстьми и похотьми.

Радуйся, усердный молитвенниче о всех, притекающнх к тебе.

Радуйся, скорый помощниче всем страждущим и заблудшим.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 9

Все житие твое бысть исполненно скорбей и печалей, досаждений и укорений. Ты же во имя любви к Богу приял ecu на себя подвиг юродства Христа ради. И бысть многими гонимый, оскорбляемый и презираемый, ты, смиренный сердцем и кроткий духом, аки Христос на Кресте, моливыйся за врагов своих и хулителей, глаголя: «Господи, прости им, не ведят бо, что творят», и в веселии сердца всегда пел Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Видя Господь подвиги твоя, любовь и милосердие твое к страждущим людем, даде тебе дар прозорливости и врачевания. И ты, обличая их тайныя и явныя грехопадения, наставлял еси на путь спасения, врачуя и душевныя, и телесныя их язвы. Сам же, ycугубляя подвиги своя, денно и нощно в дебрех лесных, аки преподобный Серафим, молился коленопреклоненно на пне древа. За таковыя подвиги твоя приими от нас похвалы сия:

Радуйся, яко своими подвигами ты преподобным отцем Киево-Печерским уподобивыйся.

Радуйся, чистоты душевныя и телесныя усердный хранителю.

Радуйся, своими подвигами искушения от плоти, мира и диавола победивый.

Радуйся, яко за твою ревность и любовь ко Христу, дар прозорливости и чудотворения от Нero приявый.

Радуйся, яко душевныя и телесныя недуги ты единым словом врачевавый.

Радуйся, обидимым и сущим в напастех скорый помощниче.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 10

Помощник скорый и утешитель был еси, отче Феофиле, не токмо к тебе приходящим, но и сам, с чтением Псалтири, ездяй на тельце по граду Киеву, утешал еси скорбящих и обидимых; одевая и питая нищих, грозно обличая виновных и, предсказуя грядущее яко настоящее, многих обратил еси на путь покаяния. Мы же, дивящеся твоему таковому милосердию и человеколюбию к людем, поем Всемилостивому Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Царем тварей бысть Адам в раю до грехопадения, вси бо зверие ему повиновахуся. И тебе, безгрешному и освященному Духом Святым, такожде повиновахуся и скоти, и рыбы, и птицы. По твоему речению безсловесныя животныя послушно исполняли волю твою. На удивление всем твой телец, управляемый силою Божией, привозих тя, идеже душа твоя святая возжелала помолитися или сотворити помощь нуждающимся. Дивящеся таковому о тебе Божию промышлению, со умилением глаголем сицевая:

Радуйся, обличителю тайных и явных грехолюбцев.

Радуйся, заблудших наставниче и скорбящих утешителю.

Радуйся, просящих твоея помощи скорый исполнителю.

Радуйся, повиноватися воле Божией всех научавый.

Радуйся, яко и скоти злонравнии по словеси твоему послушни бысть, аки овцы.

Радуйся, яко и ладья чрез Днепр по слову твоему сама по воде движима бысть.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 11

Пение всеумиленное триединому Богу приносил еси во вся дни страдальческаго жития твоего, достохвальне отче Феофиле. Днем и нощию, в келии и в дебрех лесных творя умную молитву, не оставлял еси без утешения и исцеления всех к тебе приходящих, назидая их словом Божиим и своим юродством. Ныне же предстоя у Престола Царя Славы, молися о нас, чтущих святую память твою, да и мы с тобою купно во веки поем Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Провидя будущее яко настоящее, ты многим людем, предсказуя внезапную смерть или болезни, приводил их от греховныя жизни к покаянию. Ищущим монашескаго жития ты иногда благословлял супружество, а жаждущим мирскаго жития — монашество, дабы житие их было богоугодным и спасительным для души. И царю Николаю, лежа в муравейнике окровавленным, предрекл еси печальный исход на поле брани в Крыму и его смерть от печали. За таковое твое о людех попечение глаголем тебе благодарными усты сицевая:

Радуйся, тайнозрителю судеб человеческих.

Радуйся, яко ты предуказал на Глубочице место для устроения монастыря Покровскаго.

Радуйся, яко ты указавый место в лесу, идеже имать быти устроена пустынь Преображенская.

Радуйся, яко и крест тамо водрузивый, аки апостол Андрей на горах Киевских.

Радуйся, яко и для монастыря Ионовскаго на горах Зверинецких своим трикратным благословением место освятивый.

Радуйся, яко ты митрополиту Филарету великое огненное запаление в Киево-Печерстей Лавре предрекл еси.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 12

Благодать от Бога дадеся тебе, угодниче Божий, творити чудеса для прославления Всемогущаго Творца неба и земли. Подобно Христу, чудесно напитавшему в пустыне люди алчущия, ты утружденных путников, грядущих на поклонение угодником Печерским, напитал еси чудодейственною кашею, сваренною в лесу из камушков и травы, зажегши древеса огнем, низведшим с неба молитвою твоею. И отроковицу умирающую молитвою своею, во утешение плачущей вдовицы, оживил еси. Мы же со страхом и трепетом, благодарными усты вопием дивному во святых Своих Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Блаженныя кончины своея день и час предуказавый и тело свое для погребения сам предуготовивый, о предивный чудотворче Феофиле. Келию же свою свещами и ладаном для сретения Ангела облагоухал еси и послушника своего послал еси ударяти в звон колокольный, дабы известити братию обители,
яко Феофил к Богу преселяется. И рыдаху людие вси, егда погребаше пречестное тело твое, яко лишаются утешителя своего и наставника. По ста сорока летех же, яви нам Господь во утешение мощи твоя. Чтущии же память твою, списаху для раки твоея лик твой. И мы, со умилением взирая на образ твой, с радостию зовем ти:

Радуйся, великий чудотворче, Богом на утешение нам дарованный.

Радуйся, скорбящих утешителю, вдов и сирот защитниче, болящих и страждущих целителю.

Радуйся, яко и по преставлении твоем чудеса творити не преставый.

Радуйся, яко молящимся у гроба твоего скорую помощь подававый.

Радуйся, яко отныне имя твое со святыми прославляется.

Радуйся, града Киева украшение и Китаевой пустыни славо.

Радуйся, преподобне отче наш Феофиле, подвигом юродства твоего на путь спасения нас наставляющий.

Кондак 13

О, преславный угодниче Христов и предивный чудотворче, отче наш Феофиле! Приими сие малое моление наше, в похвалу тебе приносимое от нас, недостойных и грешных, обаче с любовию чтущих тя. Умоли Господа Бога избавитися нам от всяких бед, скорбей и напастей, наипаче же от грехопадений и внезапныя смерти и вечных мук. Не попусти нам без покаяния умрети. Буди нам путеводитель в Царствие Небесное, да тамо, с тобою вкупе, во веки поем Богу: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва преподобному Феофилу Киевскому

О, предивный угодниче Христов, крепкий молитвенниче и заступниче, отче наш Феофиле! Ты от чрева матери избранный Богом на служение ему и дивно им хранимый от всякаго зла. За твоя подвиги юродства Господь дарова тебе дар пророчества и чудотворений. По заповеди пастыреначальника Христа ты душу свою полагавый за овцы стада Христова. Ты грешников тайных и явных грозно обличавый и своими мудрыми словесы к покаянию и исправлению их приводивый. Ты приходящих к тебе больных и скорбных не отвергал еси. Ты был всем яко отец чадолюбивый и пастырь добрый. И ныне услыши нас, с верою призывающих тя и усердно припадающих к раце мощей твоих, отче наш Феофиле. Испроси у Всемилостиваго Бога мир Церкви нашей православней во отечествии твоем. Вразуми и обрати еретиков и раскольников в лоно Матери-Церкви. Пастырям нашим ревность о спасении людей, людем же послушание Святей Церкви и ревность защищати веру православную испроси. Умоли Небеснаго Отца всем нам подати коемуждо по прошению его: юным в православней вepe возрастание, старым и немощным подкрепление и утешение, болящим исцеление, сиротам и безпомощным заступление и нечаянную радость, заблудшим и согрешающим исправление. И всем нам испроси телесное здравие и душевное спасение. Согрей огнем Божественной любви охладевшие сердца наша. Помози нам исправити жизнь нашу греховную, дабы безбедно прейти мытарства демонов лютых и водворитися во обителех Отца Небеснаго, дабы вкупе с тобою и со всеми святыми воспевати всесвятое и великолепое имя Пресвятыя Троицы: Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

Многострадальное детство

С самого раннего детства блаженный испытал на себе горькую судьбу вечного странника на земле. Его родным городом был Махнов в Киевской губернии. Здесь в октябре 1788 года семья священника Андрея Горенковского пополнилась двумя близнецами — Калиником и Фомой. Второй и станет впоследствии прославленным святым старцем.

Необычным был этот ребенок от самого рождения. Он не хотел кормиться от груди матери. Чтобы его спасти, пришлось давать малышу мягкую картофельную кашицу и разваренную репу с морковью, которые тот ел охотно. Поэтому мать еще с самого рождения невзлюбила Фому. Она сама называла свое дитя «обминком», «упырем», считая, что при рождении его подменили ведьмы. Масло в огонь подливали и соседки, которые постоянно шептались о нем за спиной.

Однако одними разговорами дело не ограничилось. Мать решила утопить свое дитя, будущего святого Феофила Киевского. Сделать это она приказала вначале своей служанке. Но та, дважды будучи свидетельницей того, как река сама выносила младенца на другой берег, раскаявшись, принесла его назад злополучной родительнице. Тогда мать сама пошла на речку, где находилась водяная мельница, и бросила свое дитя под мельничные жернова, после чего сразу убежала. И вновь произошло чудо.

Жернов остановился над малышом, блаженным Феофилом, не причинив ему вреда. Мельница стала скрипеть под напором воды. На этот звук прибежал мельник и, увидев плачущего ребенка, достал его из-под жернова. Сразу же после этого мельница вновь заработала.

Видя неприязнь матери к своему чаду, будущему святому старцу, отец решил удалить от нее дитя. Он подыскал для Фомы в отдаленном селении кормилицу, которая питала его мягким хлебом, пропитанным сладкой водой с медом. Однако вскоре умер и отец богоизбранного младенца. Тогда Фому с радостью взял себе на воспитание тот самый мельник, который был свидетелем чуда.

О необычном ребенке как-то узнал бездетный богач из соседнего селения. Он попросил мельника отдать ему Фому на воспитание, так как своих детей у него нет. Считая, что ребенку там будет лучше, мельник так и сделал. Но в скором времени умер и богач, а его вдова, желая второй раз выйти замуж, отдала мальчика на попечение священнику из их села. Так Феофил Киевский еще с ранних лет пошел стопами Спасителя, Который не имел, где главу приклонить.

Вечный странник

Но и на этом скитания блаженного отрока не завершились. Хорошо жилось будущему киевскому святому в доме у священника, однако со временем умирает и он. Попытка отвести мальчика домой, к его матери, закончилась трагически — она все еще питала к нему неприязнь. Когда Фому привели домой, мать как раз рубила дрова. Едва завидев отрока, она бросила в него топор, чем рассекла ему плечо, которое потом еще долго заживало.

Вскоре выяснилось, что в Киево-Братском монастыре живет дядя мальчика, вдовый священник. К нему-то будущий святой старец, а ныне простой, никому не нужный отрок и переехал жить. Спустя некоторое время мать Фомы заболела неизлечимой болезнью и, наконец раскаявшись, испросив уже на смертном одре прощения у своего сына, скончалась.

А юный скиталец к этому времени уже давно решил посвятить себя всецело служению Богу. После смерти дяди он сам стал зарабатывать себе на хлеб, вначале служил дьячком в Чигирине, затем пономарем в Обухове. В 1812 году был зачислен послушником в Братский монастырь и спустя девять лет пострижен в монахи с именем Феодорит. В 1822-м его рукоположили в иеродиаконы, а спустя еще 5 лет — в иеромонахи. В 1834 году он принял схиму с именем Феофил и стал иеросхимонахом.

Ища более уединенного места для своих подвигов, преследуемый многочисленной толпой поклонников, а часто и кознями завистников, святой старец еще не раз поменяет стены разных обителей. В их числе были и Братский монастырь, и Киево-Печерская Лавра, и Голосеевская пустынь. Однако излюбленным местом для своих подвигов и молитвы блаженный избрал Китаевскую пустынь, окруженную со всех сторон лесом.

Чудачества святого

Со временем Феофил выбрал для себя самый трудный и узкий духовный путь — он стал Христа ради юродивым. Его быт, поведение, как и всегда бывает в таких случаях, отличали многие, как бы мы их сегодня назвали, странности или чудачества. Некоторые из этих черт заимствовали создатели фильм «Остров» для образа своего героя. Например, часто, желая избежать назойливых посетителей, Феофил Киевский смазывал порог своего дома смолой или дегтем. В келье у преподобного всегда был беспорядок, который должен был напоминать и о беспорядке внутреннем, душевном. На полу стоял… гроб, в котором хранились горшочки с провизией для гостей.

Скрываясь от любопытствующих глаз, он долгие часы молитвы проводил в лесу, на пне или в другом излюбленном месте — дупле дуба, где повесил распятие и лампаду. Питался святой весьма скудно, при этой смешивая в миске все подряд. На службе он стоял спиной к людям, лицом к стене, всегда с опущенными глазами. Службу тоже совершал своеобразно, «не по уставу».

Еще одной «визиткой» святого старца стал бычок черной масти, который его всегда возил по городу. Причем интересно, что вожжи при этом не были нужны. Киевский святой садился к животному спиной, ставил в телегу аналой и, стоя на коленях, читал Псалтирь, а бычок тем временем сам угадывал дорогу, куда ехать, и всегда безошибочно. Рассказывали также, что он, как и его хозяин, имел необыкновенное чутье на людей: добрых не трогал, всегда пускал к старцу во двор, а злых бодал.

Дар прозорливости и чудеса

Все важные дела, будь то свадьба, другие предприятия, от которых зависела судьба, решались только по благословению блаженного Феофила. Если поступали не по его словам, потом всегда были несчастливы. Одна благочестивая семья пришла к святому старцу, прося благословить их дочь на монастырский постриг. Он молча вынес и подарил им стеариновую свечку без фитиля. Через несколько месяцев эта дочь родила ребенка, тогда родители все поняли.

Прославился Феофил Киевский своим редким даром прозорливости. Исповедовал он людей так: положив пришедшему руку на голову, сам перечислял все его прегрешения. Свои пророчества он всегда облекал в причудливую, иносказательную форму. Часто понять его загадки можно было только тогда, когда предсказанное уже сбывалось. Известность о нем распространилась по всей округе.

Читать также:

Приезжали к преподобному люди разного духовного состояния, положения в обществе. Одной из таких богатых дам, считавшей себя большой благотворительницей, блаженный дал вытереть руки грязным, специально выпачканным в нечистотах полотенцем. На ее вопросительный взгляд он ответил, что так же и ее добродетели перед Богом плохо пахнут, смердят.

Известно, что даже императору Николаю Павловичу святой старец предсказал смерть, когда тот приезжал к подвижнику за советом и благословением. Произошло это тоже иносказательно. Исцарапав себе лицо колючками, преподобный лег на муравейник и так лежал неподвижно, словно умерший. Таким он и предстал перед императором. Все поняли, что это предвещает что-то недоброе. Вскоре Николай Павлович, измученный войной с турками в Крыму, скоропостижно умер.

Кроме того, преподобный Феофил Киевский точно предсказал основание трех обителей в Киеве. Они существуют и сегодня. Это Покровский женский монастырь, основанный княгиней Александрой Романовой (преподобная Анастасия Киевская); Преображенская пустынь на месте бывшего густого непроходимого леса; Свято-Ионинская мужская обитель на Зверинце, где сегодня также находится ботанический сад.

Смерть преподобного

Блаженный Феофил предсказывал, что умереть ему предстоит в любимой им Китаевской обители. Так и случилось: за три месяца до своей кончины он вернулся туда из Голосеево. Ему было тогда 65 лет. Несмотря на преклонный возраст и болезнь, своих молитвенных трудов и подвигов святой старец не уменьшал. Большую часть времени он проводил в лесу, в своем любимом дупле. Иногда святой ходил по лесу нагим, подобно Адаму, подставляя свое тело для укусов комаров и других насекомых.

Не оставлял блаженный и церковной службы, ежедневно причащался. Все чаще в разговорах он упоминал Прасковью (святую Параскеву Пятницу), тем самым предсказывая день своего преставления. Гроб он тоже заранее выбрал себе сам, указав на ящик, в котором раньше хранились свечи. Непременно похоронить в нем — таково было «завещание» Феофила Киевского.

В сам день смерти, 10 ноября по новому стилю, приобщившись Святых Таин, Христа ради юродивый пришел в свою келью и приготовил все необходимое: зажег свечи и лампады, сам лег на скамью, поставленную через порог кельи. После чего повелел одному из своих келейников идти к начальнику пустыни и звонить по нем в колокола. Последний вначале не понял и начал звон, но потом спросил келейника, кто того прислал. Узнав, что сам Феофил, начальник принял это за шутку и пошел проверить.

Когда они вошли, праведник уже тихо и мирно отошел ко Господу. Второй его келейник был свидетелем, как при этом над ним поднялся покров, и небо как будто приняло святого старца в свои объятья. Необычным благоуханием наполнилась келья преподобного с последним его дыханием.

Преподобный феофил киевский

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *